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Chronique : Droit bancaire et financier international

Droit bancaire et financier international : Règlement EMIR – Compensation centralisée – Référentiels centraux - Contreparties centrales – Équivalence

Créé le

21.07.2017

« Revue d’EMIR : quelles priorités pour l’AMF ? » et « Pays tiers, quelle équivalence pour les infrastructures post-marché ? », 2 mai 2017.

 

Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) No 648/2012 as regards the clearing obligation, the suspension of the clearing obligation, the reporting requirements, the riskmitigation techniques for OTC derivatives contracts not cleared by a central counterparty, the registration and supervision of trade repositories and the requirements for trade repositories COM (2017) 208 final.

 

Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) No 1095/2010 establishing a European Supervisory Authority (European Securities and Markets Authority) and amending Regulation (EU) No 648/2012 as regards the procedures and authorities involved for the authorisation of CCPs and requirements for the recognition of third-country CCPs COM (2017) 331 final.

 

La refonte du règlement EMIR* : les priorités de l’AMF et la position de la Commission.

1. Le règlement EMIR, adopté à la suite de la crise financière de 2008 et des déclarations au sommet de Pittsburgh de septembre 2009, a mis en place un régime novateur de compensation centralisée des produits dérivés et de déclaration des transactions. Pour mémoire, le Règlement EMIR impose principalement trois obligations : la compensation centralisée des produits dérivés considérés comme suffisamment liquides, des obligations d’atténuation des risques pour les produits ...

À retrouver dans la revue
Banque et Droit Nº174